65394 Cognitive performance of adolescent girls who walk to school is better than that of girls who travel by bus or car. Moreover, cognitive performance is also better in girls who take more than 15 minutes than in those who live closer and have a shorter walk to school. These are some of the conclusions of a study published in Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine. The results come from findings of the nationwide AVENA (Food and Assessment of the NutritionalStatus of Spanish Adolescents) study, in which the University of Granada has participated together with the Autonomous University of Madrid, University of Zaragoza and the Spanish National Research Council in Madrid. They constitute the first international study that associates mode of commuting to school and cognitive performance. The authors analysed a sample of 1700 boys and girls aged between 13 and 18 years (808 boys and 892 girls) in five Spanish cities (Granada, Madrid, Murcia, Santander and Zaragoza). They studied variables of mode of commuting to school, cognitive performance, anthropometrics—like body mass index and percentage of overweight and obesity—and participants’ extracurricular physical activity. They also gathered data on their families’ socio-economic status using the mother’s level of educational achievement (primary school, secondary school or university) and the type of school (state-funded or private) that participants attended. Information on mode of commuting to school came from a question asking participants how they usually travelled to school and giving the following response options: on foot, by bicycle, car, bus or subway, motorcycle, and others. They were also asked how long the journey to school took them. Cognitive performance was measured by applying the Spanish version of an educational ability test. Participants completed this standardized test that measures intelligence and the individual’s basic ability for learning. The test assesses command of language, speed in performing mathematical operations, and reasoning. In adolescence, the plasticity of the brain is greatest. The researchers affirm that, during adolescence, «the plasticity of the brain is greater than at any other time of life, which makes it the opportune period to stimulate cognitive function». However, paradoxically, adolescence is the time of life that sees the greatest decline in physical activity, and this is greater in girls. Therefore, the authors of the study think that «inactive adolescents could be missing out on a very important stimulus to improve their learning and cognitive performance». «Commuting to school on foot is a healthy daily habit, which contributes to keeping the adolescent active during the rest of the day and encourages them to participate in physical and sports activities. This boosts the expenditure of energy and, all in all, leads to a better state of health», say Palma Chillón, researcher in the Department of Physical and Sports Education of the University of Granada, and David Martínez-Gómez, of the Department of Physical and Sports Education and Human Movement (Faculty of Teacher Training and Education) of the Autonomous University of Madrid, who have both participated in the study.
Read more at http://scienceblog.com/64877/walking-to-school-helps-girls-think/#waZEw23VIf4TVYaX.99
Descargar
La presente política de cookies tiene por finalidad informarle de manera clara y precisa sobre las cookies que se utilizan en la página web de la Universidad de Granada.
¿Qué son las cookies?
Una cookie es un pequeño fragmento de texto que los sitios web que visita envían al navegador y que permite que el sitio web recuerde información sobre su visita, como su idioma preferido y otras opciones, con el fin de facilitar su próxima visita y hacer que el sitio le resulte más útil. Las cookies desempeñan un papel muy importante y contribuyen a tener una mejor experiencia de navegación para el usuario.
Tipos de cookies
Según quién sea la entidad que gestione el dominio desde dónde se envían las cookies y se traten los datos que se obtengan, se pueden distinguir dos tipos: cookies propias y cookies de terceros.
Existe también una segunda clasificación según el plazo de tiempo que permanecen almacenadas en el navegador del cliente, pudiendo tratarse de cookies de sesión o cookies persistentes.
Por último, existe otra clasificación con cinco tipos de cookies según la finalidad para la que se traten los datos obtenidos: cookies técnicas, cookies de personalización, cookies de análisis, cookies publicitarias y cookies de publicidad comportamental.
Para más información a este respecto puede consultar la Guía sobre el uso de las cookies de la Agencia Española de Protección de Datos.
Cookies utilizadas en la web
A continuación se identifican las cookies que están siendo utilizadas en este portal así como su tipología y función.
La página web de la Universidad de Granada utiliza Google Analytics, un servicio de analítica web desarrollada por Google, que permite la medición y análisis de la navegación en las páginas web. En su navegador podrá observar cookies de este servicio. Según la tipología anterior se trata de cookies propias, de sesión y de análisis.
A través de la analítica web se obtiene información relativa al número de usuarios que acceden a la web, el número de páginas vistas, la frecuencia y repetición de las visitas, su duración, el navegador utilizado, el operador que presta el servicio, el idioma, el terminal que utiliza y la ciudad a la que está asignada su dirección IP. Información que posibilita un mejor y más apropiado servicio por parte de este portal.
Para garantizar el anonimato, Google convertirá su información en anónima truncando la dirección IP antes de almacenarla, de forma que Google Analytics no se usa para localizar o recabar información personal identificable de los visitantes del sitio. Google solo podrá enviar la información recabada por Google Analytics a terceros cuanto esté legalmente obligado a ello. Con arreglo a las condiciones de prestación del servicio de Google Analytics, Google no asociará su dirección IP a ningún otro dato conservado por Google.
Por último, se descarga una cookie denominada cookie_agreed, propia, de tipo técnico y de sesión. Gestiona el consentimiento del usuario para el uso de las cookies en la página web. El objetivo es recordar aquellos usuarios que las han aceptado y aquellos que no, de modo que a los primeros no se les muestre información en la parte inferior de la página al respecto.
Cómo modificar la configuración de las cookies
Usted puede restringir, bloquear o borrar las cookies de la Universidad de Granada o cualquier otra página web, utilizando su navegador. En cada navegador la operativa es diferente, la función de 'Ayuda" le mostrará cómo hacerlo.