Researchers at the universities of Granada and Jaén, Spain, have discovered why recalling some items from memory reduces our ability to recall other related items. In the field of Psychology, this phenomenon is known as «Retrieval-Induced Forgetting» (RIF), and researchers have determined the cognitive process that causes this phenomenon and its duration.
«Shocking» Free Horoscope – What Does 2012 Have In Store For You? Shockingly Accurate. See Free! – www.PremiumAstrology.com
Brain Training Games – Improve Memory and Attention with Scientific Brain Training Games – www.lumosity.com
To carry out this study, the researchers designed a set of memory tasks where the participants had to learn a material and then recall it partially. Memory tasks had different levels of difficulty and included different types of materials; they were presented both to young people (university students) and to elder people (average age: 65 years).
Firstly, participants were asked to learn a list of words grouped by semantic category. Then, participants were presented a set of cues to make them name half the words from half the categories. Then, they were asked to recall all the elements learnt in the first phase. The researchers found that participants had difficulty to remember the elements that had not been practiced in the second phase and were from the same category that had half its items practiced. However, it was easier for them to remember those elements that had not been recalled in the second phase and belonged to categories that had not been practiced.
Two Questions to be Solved
The aim of this research study was to characterize the cognitive control mechanism involved in Retrieval-Induced Forgetting. While some of the properties of this phenomenon are known, there are two relevant questions unanswered: controlled nature versus automated nature of the mechanism responsible for reducing the ability to recall items, and the duration of such reduced ability.
These two questions have been answered by the University of Granada researchers, who have confirmed the adaptive nature of Retrieval-Induced Forgetting. This phenomenon is an effect of the activation of a cognitive control mechanism that is efficient even in individuals with a partial executive control deficiency. This mechanism reduces access to memory traces that might affect the recalling of target information, and its persistence relies on the type of information involved.This phenomenon is not permanent, as forgotten information can be recalled shortly when it occupies a central part of the cognitive structure of the subject.
The principal author of this study is Almudena Ortega, from the University of Granada Department of Experimental Psychology, in collaboration with professors Teresa Bajo Molina, from the University of Granada, and Carlos J. Gómez Ariza, from the University of Jaén, Spain.
The results of this research study have been partially published in Journal of Experimental Psychology: Learning, memory and Cognition.
Provided by University of Granada
Descargar
La presente política de cookies tiene por finalidad informarle de manera clara y precisa sobre las cookies que se utilizan en la página web de la Universidad de Granada.
¿Qué son las cookies?
Una cookie es un pequeño fragmento de texto que los sitios web que visita envían al navegador y que permite que el sitio web recuerde información sobre su visita, como su idioma preferido y otras opciones, con el fin de facilitar su próxima visita y hacer que el sitio le resulte más útil. Las cookies desempeñan un papel muy importante y contribuyen a tener una mejor experiencia de navegación para el usuario.
Tipos de cookies
Según quién sea la entidad que gestione el dominio desde dónde se envían las cookies y se traten los datos que se obtengan, se pueden distinguir dos tipos: cookies propias y cookies de terceros.
Existe también una segunda clasificación según el plazo de tiempo que permanecen almacenadas en el navegador del cliente, pudiendo tratarse de cookies de sesión o cookies persistentes.
Por último, existe otra clasificación con cinco tipos de cookies según la finalidad para la que se traten los datos obtenidos: cookies técnicas, cookies de personalización, cookies de análisis, cookies publicitarias y cookies de publicidad comportamental.
Para más información a este respecto puede consultar la Guía sobre el uso de las cookies de la Agencia Española de Protección de Datos.
Cookies utilizadas en la web
A continuación se identifican las cookies que están siendo utilizadas en este portal así como su tipología y función.
La página web de la Universidad de Granada utiliza Google Analytics, un servicio de analítica web desarrollada por Google, que permite la medición y análisis de la navegación en las páginas web. En su navegador podrá observar cookies de este servicio. Según la tipología anterior se trata de cookies propias, de sesión y de análisis.
A través de la analítica web se obtiene información relativa al número de usuarios que acceden a la web, el número de páginas vistas, la frecuencia y repetición de las visitas, su duración, el navegador utilizado, el operador que presta el servicio, el idioma, el terminal que utiliza y la ciudad a la que está asignada su dirección IP. Información que posibilita un mejor y más apropiado servicio por parte de este portal.
Para garantizar el anonimato, Google convertirá su información en anónima truncando la dirección IP antes de almacenarla, de forma que Google Analytics no se usa para localizar o recabar información personal identificable de los visitantes del sitio. Google solo podrá enviar la información recabada por Google Analytics a terceros cuanto esté legalmente obligado a ello. Con arreglo a las condiciones de prestación del servicio de Google Analytics, Google no asociará su dirección IP a ningún otro dato conservado por Google.
Por último, se descarga una cookie denominada cookie_agreed, propia, de tipo técnico y de sesión. Gestiona el consentimiento del usuario para el uso de las cookies en la página web. El objetivo es recordar aquellos usuarios que las han aceptado y aquellos que no, de modo que a los primeros no se les muestre información en la parte inferior de la página al respecto.
Cómo modificar la configuración de las cookies
Usted puede restringir, bloquear o borrar las cookies de la Universidad de Granada o cualquier otra página web, utilizando su navegador. En cada navegador la operativa es diferente, la función de 'Ayuda" le mostrará cómo hacerlo.