Inicio / Convocatorias / Ciencias Sociales y Jurídicas

Curso del Profesor TOUCHON (Universidad deWisconsin-Madison) sobre Investigación Cualitativa

El Master Erasmus Mundus «MUNDUSFOR» (Formación de Profesionales de la Formación) con sede oficial en Granada, coordinado desde la Facultad de Ciencias de la Educación, informa que, dentro de las actividades formativas que viene desarrollando, se celebrará entre los días 24 a 28 de mayo (Aula 26b en horario de 16 a 20h) un seminario sobre Investigación Cualitativa que impartirá François TOCHON, prestigioso profesor en el Departamento de Curriculum y Enseñanza en la Universidad de Wisconsin-Madison. El seminario está abierto a la participación de estudiantes de postgrado e investigadores junior de la Facultad de Ciencias de la Educación. La inscripción puede realizarse en la dirección electrónica de la Coordinadora Académica del Máster, profesora Molina Ruiz: emolina@ugr.es .

Programa:

  • Day 1 (24/05/10) –  Approaches to knowledge: epistemology and the qualitative research process; examples of conceptual frameworks; the review of literature; setting, participants, instruments participate in the conceptual choices; hypothesis, objectives or questions; characteristics of research projects that succeed and those that fail. Research for social justice.
  • Day 2 (25/05/10)  –  Qualitative research methods; research design and design research; participatory action research; ethnography and case studies; semi-directed interviewing; phenomenological interviewing; video study groups; classroom observations.
  • Day 3 (26/05/10)  – Qualitative data collection; data gathering methods; participatory observation; non participatory methods and verbal protocols; notetaking; entering the interview process; classroom observation; audio and video recording;  stimulated record, objectification and shared reflection; hermeneutic approach versus reliability and validity; veridicity and representativeness;
  • Day 4 (27/05/10) – Qualitative analysis methods; the categorization of data;  top-down and emergent coding; qualitative software; video data; interpretation; prototypicality and thematic analysis; constant comparison and grounded theory; grammar of interactions; conversation analysis; narrative analysis; critical discourse analysis; vertical case study.
  • Day 5 (28/05/10) – The qualitative research report; structure of thesis and articles; presenting the analysis and discussion; research ethics; figures and tables; APA style; tips for successfu scientific publishing.

    Enriqueta Molina Ruiz
    Profesora Titular de Universidad
    Universidad de Granada
    Facultad de Ciencias de
    la Educación.
    Dpto. Didáctica y Organización Escolar
    Campus Universitario de Cartuja, s/n.
    C.P. 18071. Granada (España)
    Tlf: 958-243988 Fax: 958-248965