Why?
The UGR has achieved a high level of internationalization largely thanks to the mobility programmes and initiatives in which the institution has enjoyed international success. However, in order to advance towards a more inclusive internationalization with a greater cross-disciplinary impact, it is necessary to promote other forms of mobility, such as shortterm mobility periods, voluntary work (service learning), summer and winter camps, and fieldwork leading to the completion of undergraduate dissertations, master's dissertations or doctoral theses. Most importantly, it is essential to explore all the capabilities offered by ICTs in order to develop blended mobilities that combine face-to-face activities with synchronous or asynchronous remote activities.
How?
By expanding the offer of types of mobility to include a greater proportion of the university community. By incorporating international elements into teaching in an innovative way, thus reducing the need for the whole community to participate in stays abroad. By moving towards the recognition of stays of less than three months (studies) or shorter than two months (work placements) without compromising the quality of the experience, the acquisition of knowledge and the economic conditions.
Acciones prioritarias
Impulsar y apoyar el diseño e implantación en todas las titulaciones de actividades de estancias breves de movilidad física, así como actividades de movilidad híbrida con estancias breves de movilidad física combinadas con actividad en remoto de una duración mayor.
Impulsar la realización de prácticas internacionales en todas las titulaciones, mediante convenios de oferta con empresas internacionales, con la colaboración de universidades socias (especialmente en el marco de Arqus), y a través de la red de Alumni UGR.
Asegurar la atención al estudiantado con necesidades específicas de adaptación de la enseñanza para su plena participación en las actividades de movilidad internacional.
Impulsar la movilidad física del PDI (entrante y saliente) con fines docentes para participar en actividades colaborativas de docencia en modalidad híbrida.
Impulsar la implantación de módulos y asignaturas desarrolladas con la metodología de la movilidad híbrida en el catálogo de oferta académica de la UGR, en colaboración con universidades socias internacionales, especialmente las de la Alianza Arqus.